۱۳۸۸ تیر ۸, دوشنبه

اختصاصي/ جزئياتي از بازشماري آراي رياست جمهوري

بازشماري آراي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در شهر تهران از صبح امروز در ستادهاي برگزاري انتخابات آغاز شد.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، در پي اعتراض‌هاي برخي نامزدهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به نتايج اعلام شده، شوراي نگهبان دستور داد تا ‪ ۱۰‬درصد از صندوق‌هاي اخذ راي شمارش شود.
بازشماري صندوق‌هاي اخذ راي، از صبح روز دوشنبه در ستادهاي برگزاري انتخابات شهر تهران آغاز شد.
روند بازشماري با حضور نمايندگان و ناظراني از سوي شوراي نگهبان، وزارت كشور، فرمانداري تهران و همچنين هيئت اجرايي انتخابات برگزار مي‌شود.
در برخي از حوزه‌هاي بازشماري آرا، نمايندگاني از شوراي شهر تهران، رسانه ها و ديگر مراكز نيز حضور دارند.
نامزدها بنا بر اعلام قبلي شوراي نگهبان مي‌توانند در مكان بازشماري آرا، حاضر شده و بر اين روند نظارت داشته باشند.
صندوق‌هاي منتخب براي بازشماري، ‪ ۱۰‬درصد تعداد كل صندوق‌هاي هر منطقه را شامل مي‌شود كه به طور تصادفي انتخاب مي‌شوند.
فك پلمپ از صندوق‌ها با حضور تمام نمايندگان و ناظران صورت مي‌گيرد كه اين امر با گرفتن عكس و فيلم، مستند مي‌شود.
درون صندوق‌هاي باز شده، علاوه بر آراي اخذ شده، ته برگ تعرفه‌ها و صورت جلسه و فرم شمارش آرا قرار دارد.
فرم‌هاي ‪ ۲۲‬اوليه كه روز بيست و دوم خردادماه توسط هيئت‌هاي حاضر در پاي صندوق پر و امضا شده بود نيز براي جلوگيري از تاثير بر نظر اعضاي هيئت بازشماري هنگام فك پلمپ صندوق‌ها جمع آوري مي‌شود و گروه‌هاي بازشماري فرم‌هاي جديدي را پر مي‌كنند تا مغايرت‌هاي احتمالي پس از تطبيق اين فرم ها مشخص شود.
بازشماري آرا با حضور يك نفر از هيئت‌هاي چهارگانه فوق انجام مي‌شود كه هر كدام از آنان يكي از فرم‌هاي شماره ‪ ۲۲‬را پر مي‌كنند و به مسئول ارشد سازمان و نهاد خود كه در محل حاضر شده است، مي‌دهند و او نيز يك صورت جلسه كلي را تحت عنوان تجميع كامل مي‌كند تا به مراجع بالاتر خود ارجاع دهد.
فرم‌هاي شماره ‪ ۲۲‬در سه نسخه به رنگ‌هاي آبي، سبز و سفيد تنظيم شده اند كه پس از تطبيق نتايج بازشماري با نتايج اوليه و مشخص شدن مغايرت داشتن يا نداشتن، فرم آبي رنگ درون صندوق گذاشته مي‌شود، فرم سبز رنگ به هيئت نظارت شوراي نگهبان مي‌رسد و فرم سفيد در اختيار فرمانداري تهران گذاشته مي شود.
همچنين ‪ ۱۰‬درصد ته برگ تعرفه‌هاي موجود در هر صندوق نيز براي كنترل بيشتر ، بررسي شده و مشخصات راي‌دهندگان شامل نام و نام خانوادگي، شماره شناسنامه، كد ملي، نام پدر، سال تولد و ... در برگه‌اي ديگر نوشته مي‌شود بازشماري آراي هر صندوق، چندين بار توسط هيئت چهار نفره و به طور مجزا براي هر نامزد صورت مي‌گيرد و حتي برگه‌هاي راي باطله نيز بررسي مي‌شود تا موردي براي ترديد باقي نماند.
شماره مربوط به پلمپ‌هاي جديد به همراه نام فرد تحويل گيرنده نيز از سوي نمايندگان ناظر شوراي نگهبان يادداشت مي‌شود تا هر صندوق پس از اتمام بازشماري، دوباره با استفاده از چهار بست پلاستيكي، پلمپ شده و به مخزن منتقل شود.
مخزن نيز در تمام مدت مورد حفاظت نيروي انتظامي است و دوربين‌هايي نيز به طور دائم براي ضبط هر اتفاقي درون مخزن تعبيه شده است.
دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري روز بيست و دوم خرداد ماه برگزار شد كه طي آن محمود احمدي نژاد با بيش از ‪ ۲۴‬ميليون راي براي دومين بار به عنوان رييس جمهوري اسلامي ايران انتخاب شد كه در پي اعلام نتايج آرا از سوي وزارت كشور، برخي نامزدها اعتراضاتي داشتند و شوراي نگهبان دستور بازشماري ‪ ۱۰‬درصد از صندوق‌ها را صادر كرد و اين امر از صبح امروز در شهر تهران در حال اجرا است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر