۱۳۸۸ تیر ۸, دوشنبه

آمریکا: احمدی‌نژاد نقشی ندارد

ایالات متحده، روز یک‌شنبه مجدداً بر قصد خود برای ادامه سیاست تعامل با تهران بر سر مسئله هسته‌ای تأکید کرد ولی نقش محمود احمدی‌نژاد در این تعامل را «کم‌اهمیت» دانست.
دیوید اکسِلراد، رایزن ارشد کاخ سفید در یک برنامه تلویزیونی شبکه ای‌بی‌سی گفت: «هر آن‌چه که آقای احمدی‌نژاد بگوید، همه می‌دانند که در ایران او نیست که در مورد سیاست خارجی و سیاست دفاعی تصمیم می‌گیرد.»
بر پایه ساختار حکومتی ایران، آیت‌الله خامنه‌ای تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد سیاست‌های کشور است و کاخ سفید نیز تلویحاً اعلام کرده‌است که هدف اصلی سیاست تعامل ایالات متحده با ایران خود شخص رهبر است.
روز یک‌شنبه سوزان رایس، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل نیز در مصاحبه‌ای به شبکه سی‌بی‌اس گفت: «احمدی‌نژاد تصمیم‌گیرنده اصلی در مورد سیاست خارجی و امنیت ملی نیست بل‌که این تصمیم‌ها با رهبر است.»وی افزود: «پیش از انتخابات هم همین‌گونه بود. اکنون نیز همین‌گونه است.»
سفیر آمریکا در سازمان ملل: ما منافع ملی خود را دنبال خواهیم کرد
سوزان رایس ادامه داد:«و ما منافع ملی خود را دنبال خواهیم کرد، ما از تمامی عناصری که در دست داریم استفاده خواهیم کرد تا به اهدافی که بیشترین اهمیت را برایمان دارند برسیم. این اهداف همان‌طور که پیداست ممانعت از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای، جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی منطقه‌ای و اطمینان از امنیت شرکا و هم‌پیمانانمان در منطقه و امنیت خود ایالات متحده است.»
این اظهارات مقامات آمریکایی در حالی بیان می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای روز یک‌شنبه در سخنرانی شدیداللحنی مواضع مقام‌های آمریکایی و اروپایی در مورد مسائل داخلی ایران را «نجس» و اظهار نظرهای آن‌ها در این رابطه را «سخیف و نشانگر غفلت» نامید.
سخنان آقای اکسلراد و خانم رایس یک روز پس از تکرار اتهام محمود احمدی‌نژاد به ایالات متحده اظهار می‌شود.آقای احمدی‌نژاد ایالات متحده را به «دخالت در امور داخلی ایران و رفتار بی‌ادبانه» متهم می‌کند.
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه سرکوب معترضان در ایران را «بیدادگرانه» نامید و هشدار داد که هر گونه گفت‌وگوی مستقیم با تهران «تحت تأثیر رخدادهای چند هفته اخیر قرار خواهد داشت.»
با این وجود آقای اوباما از قصد کشورش برای پی‌گیری مسئله گفت‌وگوی هسته‌ای با ایران خبر داد.
قدرت‌های غربی برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای منافع و امنیت خود به‌شمار می‌آورند. ایران بر «صلح‌آمیز» بودن این برنامه تأکید دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر