۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

مطهری: برخی وزیران پیشنهادی برای کسب رای اعتماد دست به کارهای سخیف زده‌اند/ رئیس‌جمهور مجری است نه ایدئولوگ نظام

پارلمان‌نیوز: نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه برخی وزیران پیشنهادی برای کسب رای اعتماد دست به کارهای سخیفی از جمله کادو دادن و برگزاری مهمانی های غیر معمول و تحمیل لابی های زشت بر نمایندگان مجلس زده اند ، با استناد به مواد قانون اساسی اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه وزیران باید تحت فرمان او باشند را رد کرد.

به گزارش مهر، علی مطهری نماینده تهران در جلسه روز یکشنبه مجلس که برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی و برنامه دولت برگزار شد در مخالفت با برنامه دولت دهم طی سخنانی اظهار داشت: روشن است که مخالفت این جانب و سایر دوستان با برنامه و خط و مشی و اصول کلی و ترکیب هیئت وزیران دولت دهم به معنی سیاه بینی و ندیدن نقاط نورانی آن نیست.

وی افزود: بلکه به این معنی است که کاستی هایی در آن دیده ایم که حتی به طور نسبی هم آن را ایده آل نیافتیم. معتقدم کابینه پیشنهادی متناسب با توانایی های کشور و حتی توانایی های اصولگرایان نیز نیست و در مجموع ضعیف است.

مطهری تصریح کرد: البته سیاست مجلس هشتم بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری مماشات و همراهی با دولت دهم از یک سو و جلوگیری از خطاهای آن از دیگر سو است، به فضل خدا سعی خواهیم کرد که در همین راه گام برداریم و دوست دانای دولت باشیم. شرایط اجتماعی موجود نیز ضرورت همراهی و همکاری مجلس و دولت را افزون کرده است و مصلحت این است که دولت دهم هر چه زودتر مشغول به کار شود.

نماینده مردم تهران در عین حال ادامه داد: اما اولا این همراهی و همکاری طرفینی است. ثانیا لازمه آن زیر پا گذاشتن معیارهای مسلم اسلامی نیست و ثالثا هیچ مصلحتی بالاتر از تشکیل یک دولت قوی نیست.

وی گفت : مجلس بر آن است که با اعمال دقت کافی و بکارگیری شاغول و تراز های خود به وزیران کارآمد، مدیر، متقی، ساده زیست و دارای بینش درست اسلامی و خلاصه به وزیرانی در تراز 30 سالگی انقلاب اسلامی رای اعتماد بدهد و آنگاه پس از تشکیل یک دولت قوی از آن حمایت کند، نه اینکه اکنون منفعلانه تحت فشارهای رسانه ای و روانی به وزیران ضعیف نیز رای اعتماد دهد و آنگاه در 4 سال آینده دائما با تذکر و سئوال و استیضاح با دولت اصطکاک و تنش داشته باشد. به قول طلاب ما فرزندان دلیل هستیم همان جایی می رویم که دلیل می رود.

مطهری در ادامه سخنانش به ریشه ضعف کابینه پیشنهاد دهم از نظر خود اشاره کرد و گفت: جناب آقای دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور در مصاحبه ها و سخنرانی های خود درباره معیارهای انتخاب وزیران به 3 معیار اخلاق، کارآمدی و همگرایی تصریح کرده و گفته اند ممکن است افراد کارآمدتری از وزیران برگزیده وجود داشته باشند اما از آنجا که همه وزیران در قبال تصمیمات دولت مسئول هستند به ویژگی همگرا بودن در انتخاب همکاران آینده اولویت داده شده است، در مصاحبه تلویزیونی اخیر نیز همگرایی و کار جمعی را به معنی هماهنگی با رئیس جمهور دانستند و گفتند رئیس جمهور، منتخب کل ملت است و وزیران باید تحت فرمان او باشند نه تحت فرمان مجلس که نمایندگان آن منتخب یک منطقه خاص هستند.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: البته ما نیز قبول داریم که وزیران تحت فرمان مجلس نیستند بلکه در مقابل مجلس پاسخگو هستند همچنان که تحت فرمان رئیس جمهور نیز نیستند بلکه رئیس جمهور هماهنگ کننده آنهاست و آنها تحت فرمان قانون هستند.

مطهری به اصل 134 قانون اساسی اشاره و خاطر نشان کرد: این اصل می گوید ریاست هیئت وزیران با رئیس جمهور است که بر کار وزیران نظارت دارد و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ ساختن تصمیمات وزیران و هیئت دولت می پردازد و با همکاری وزیران برنامه و خط و مشی دولت را تعیین و قوانین را اجرا می کند.

وی همچنین به اصل 137 قانون اساسی اشاره کرد و یادآور شد: این اصل می گوید هر یک از وزیران مسئول وظایف خاص خویش در برابر رئیس جمهور و مجلس است. اصل 84 قانون اساسی نیز می گوید هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید. اساسا فرق معاون رئیس جمهور و وزیر همین است که اولی فقط باید در مقابل رئیس جمهور پاسخگو باشد و دومی در مقابل رئیس جمهور و مجلس.

نماینده تهران ادامه داد: به هر حال از مجموع بیانات رئیس جمهور به نظر می رسد که مفهوم همگرایی نزد ایشان مطیع و تابع بودن وزیر در مقابل نظرات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی رئیس جمهور است و این است ریشه ضعف کابینه دهم و عدم حضور افراد صاحبنظر و دارای فکر و مستقل به تعداد قابل قبول در آن. در حالی که معنی درست همگرایی کابینه این است که وزیران به رئیس جمهور نسبت به سیاست های کلی نظام که در درجه اول در قانون اساسی و در درجه دوم در سند چشم انداز 20 ساله و قوانین 5 ساله توسعه مندرج است و نیز نسبت به سیاست هایی که در شوراهای عالی کشور مانند شورای عالی اقتصاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می شود و خلاصه نسبت به قانون هماهنگ و متحد باشند نه اینکه همه وزیران باید تابع افکار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی رئیس جمهور باشند آن هم به این دلیل که او منتخب مردم است و مردم نظریات او را تایید کرده اند.

مطهری گفت: در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی که در سخنرانی های خود نظریه پردازی می کردند و گاهی سیاست های فرهنگی و سیاسی را تبیین می کردند یکی از انتقادات امثال بنده به ایشان همین بود که رئیس جمهور ایدئولوگ نظام نیست. ایدئولوژی نظام در جای دیگر تعیین شده است و رئیس جمهور مجری آن و بالاترین مقام اجرایی کشور است.

عضو اصولگرایان مجلس گفت: اکنون نیز وضع به همین منوال است حتی اگر همه 40 میلیون نفری که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر مشارکت کرده اند به آقای احمدی نژاد رای می دادند باز هم به این معنی نبود که آنان خواهان اجرای نظریات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رئیس جمهور منتخب هستند بلکه به این معنی بود که آنها ایشان را برای اجرای سیاست های کلی نظام بر دیگران ترجیح داده اند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: لااقل بنده و امثال بندده می دانیم که جناب آقای دکتر احمدی نژاد قائل به سیاست های باز فرهنگی هستند و در مسائل فرهنگی لیبرال محسوب می شوند و البته این نوع تفکر ایشان تا حد زیادی تحت تاثیر افکار و رهنمودهای آقای اسفندیار رحیم مشایی است.

مطهری ادامه داد: در تبلیغات انتخاباتی ایشان دیدیم که تاکید کردند من هیچ اعتقادی به مسئله کنترل حجاب و مسئله ممیزی کتاب ندارم . روشن است که این عقاید بر خلاف تعلیمات مسلم اسلامی مانند وظیفه دولت اسلامی به امر معروف و نهی از منکر و نیز حرمت کتب ضلال است.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: همچنان که چند سال پیش جواز حضور بانوان در ورزشگاه های مردان را صادر نمود که با مخالفت مراجع عظام تقلید مواجه گردید در این صورت آیا ما مجاز هستیم که فرهنگ کشور را به دست نظرات فرهنگی آقای احمدی نژاد بسپاریم با این دلیل که مردم به ایشان رای داده اند آیا می توانیم وضعیت پوشش اسلامی را که در هیچ دوره ای مانند دوره صدارت ایشان انحطاط پیدا نکرده است با نظرات فرهنگی ایشان توجیه کنیم.

وی گفت: پس همگرایی های وزیران به معنای مطیع و تابع نظرات رئیس جمهور بودن نیست. شاید وجه مشترک وزیران پیشنهادی همگرا بودن به معنی نادرست آن یعنی مطیع بودن آن است. رئیس جمهور می خواهد خصوصا در وزارتخانه های حساس مانند اطلاعات، کشور، ارشاد، نفت و خارجه خودشان حاکم و فرمانروا باشند. لذا افرادی برای این وزارتخانه ها معرفی کرده است که مهمرین شاخصه آنها مطیع بودن است. این امر به صلاح کشور نیست.

نماینده تهران ادامه داد: در روزهای اخیر نیز دیدیدم که رئیس جمهور پس از عزل وزیر اطلاعات معاونان استراتژیک و راهبردی این وزارتخانه را تغییر داد در حالیکه جز با حضور وزیری که دارای درجه اجتهاد باشد این کار قانونی نیست.

مطهری گفت : برخی وزیران پیشنهادی از دو شاخصه دیگر مورد قبول ریاست جمهوری یعنی اخلاق و کارآیی نیز بهره ای کافی ندارند. سرکار خانم آجرلو در جریان رای اعتماد به آقای محصولی برای وزارت کشور به عنوان مخالف ثبت نام کردند اما موافق صحبت کردند و حق دیگران را ضایع نمودند و حتی وقتی به دستور رئیس مجلس سخنان ایشان قطع شد 4 دقیقه وقت اضافه خود را به مخالف واقعی ندادند.

وی گفت: همچنان که برخی وزیران پیشنهادی برای کسب رای اعتماد دست به کارهای سخیفی از جمله کادو دادن و برگزاری مهمانی های غیر معمول و تحمیل لابی‌های زشت بر نمایندگان محترم زده اند.

مطهری ادامه داد: آقای نیکزاد وزیر پیشنهادی مسکن در آستانه رای اعتماد مجلس به فکر تخصیص اعتبار برای مرمت و بازسازی و یا تجهیز مساجد روستاهای دارای دهداری با نظر مقاماتی از جمله نمایندگان مجلس افتاد. این عبور از پایه اخلاق اینگونه وزیران پیشنهادی را متزلزل می کند. از نظر ما نمایندگان کسانی که اصرار بر وزارت دارند و می خواهند از هر راهی ولو نامشروع رای اعتماد مجلس را کسب کنند شایستگی این منصب را ندارند.

وی افزود: در زمینه کارآمدی نیز می بینیم که برخی از وزیران پیشنهادی بدون هر گونه تجربه ای در کار یک وزارتخانه در راس آن وزارتخانه قرار گرفته اند. اگر در سالهای اول انقلاب اسلامی چاره ای برای این کار نبود و وزارتخانه ها به حق محل آموزش وزارت بود اکنون پس از 30 سال توجیهی ندارد مگر همان همگرایی به معنای مطیع بودن. چنین وزیرانی هر قدر که با هوش و مدیر باشند لا اقل یک سال نیاز به فرصت دارند تا به کار خود مسلط شوند و این امر به مصلحت کشور نیست.

مطهری خاطر نشان کرد: وزیران پیشنهادی نفت و نیرو و کشور از این قبیل اند در واقع انتقاد ما متوجه رئیس جمهور است که چرا این افراد را در جای خود قرار نداده است و اساسا جابجایی وزیران از جایی به جای دیگر که با جای اول سنخیت ندارد چه ضرورتی دارد.

وی گفت: این اعتقاد نیز به ایشان وارد است که چرا از وزیران موفق دولت نهم مانند آقای لنکرانی و آقای فتاح استفاده نکرده اید آیا درست است که کسانی که بر التزام خود به ولایت فقیه تاکید ورزیده اند به خاطر علاقه شما به آقای مشایی حذف شوند؟ در این صورت در این 4 سال چگونه میان ولایت فقیه جامع الشرایط و ولایت آقای مشایی جمع می کنید. وزیران قوی و مستقل و صاحبنظر که مصداق اصول 134 و 137 قانون اساسی باشند مانع قانون گریزی شوند و در جایی که رئیس جمهور احیانا دستوری خلاف قانون بدهد مقاومت می کنند چنانچه وزیر نفت دولت نهم در پاسخ به این سئوال که چرا مازاد بنزین مصرفی را بر خلاف قوانین مجلس از طریق فروش فرآورده های نفتی تامین کردید و لایحه اصلاح بودجه به مجلس نیاوردید گفت 4 بار در مقابل دستور رئیس جمهور مقاومت کرده است اما سرانجام تسلیم شدم.

مطهری افزود: انتظار ما این بود که ریاست جمهور با مجلس و نخبگان برای تشکیل کابینه بیشتر مشورت می کرد. حضرت علی (ع) می فرماید: "هر کس به نظر خود اکتفا کند هلاک می شود و هر کس که با دیگران مشورت کند در عقل های آنان شریک شده است" به هر حال ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت وزیران پیشنهادی را بدون هر گونه حب و بعض و صرفا با مقیاس قرار دادن مصالح اسلام و منافع ملت ایران بررسی خواهیم کرد و با بصیرت کافی و توجه به مسئولیتی که در پیشگاه خدا داریم رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزیران پیشنهادی را خواهیم داد.

وی اضافه کرد: دراین صورت نتیجه هر چه باشد خوب است. متذکر می شوم که انتقادات ما به کلیات برنامه و ترکیب هیئت وزیران که لاجرم مستلزم به انتقاد از رئیس جمهور است به معنی نادیده گرفتن نقاط قوت ایشان مانند اعتماد به نفس ستودنی که پیروزی هسته ای مرهون آن است و بازگرداندن صلابت انقلاب اسلامی در مقابل غرب نیست.

در اثنای سخنان علی مطهری قاسم محمدی نماینده اردبیل در تذکری آیین نامه ای با استناد به ماده 78 نسبت به ذکر اسم آجرلو نمایند کرج و وزیر پیشنهادی رفاه از سوی مطهری انتقاد کرد و از علی لاریجانی رئیس مجلس خواست تا نسبت به وی تذکر دهد اما نمایندگان با فریاد بلند دو - دو را فریاد زدند و مخالفت خود با سخنان محمدی را ابراز کردند. لاریجانی نیز این تذکر را وارد ندانست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر